Fejkar du som bloggare Vännen, söndagens debattinlägg ska handla om de som fejkar. Det finns många sätt att göra det på men nu diskuterar vi de influensers, YouTubare, Instagrammare etc som köper sina likes och följare. Stackars er ovetande företag och följare. Detta är antagligen helt oväsentligt för dig som är bloggläsare. Jag vill ändå uppmärksamma dig på att du inte ska lita blint på allt du ser. Det är tyvärr ganska vanligt. Företagen har ingen insyn och tittar blint på de siffror som står på personers olika sociala medier eller uppger vid kontakt. Hur ska de kunna veta sanningen? Och hur ska vi som är ärliga i branschen bemöta den kritik som kommer för att andra fuskar? För i mina ögon är det ren fusk! Nu har det kommit program som gör att du kan se om det är äkta följare eller köpta. Och jag tackar gudarna för att jag är en av de ärliga. Jag har hellre 4.000 äkta följare på Instagram än 10.000 där hälften är köpta. Jag anser att det är bedrägeri och falsk marknadsföring. Jag har en hög önskan om att företag börjar titta på kvalitet i våra contents istället för antal besökare. Och att dom även ser på hur många återkommande läsare jag har eftersom det spelar stor roll. Alla kan ha höga siffror en dag för att man har skrivit ett uppmärksammat inlägg men det är inga trovärdiga läsarsiffror. Jag kan skriva skit om ett uppmärksammat ämne i media så höjs siffrorna, men inte min trovärdighet. Även om min statustik sjunkit massor sedan jag flyttat från portalen så är jag stolt, för vet du en sak, det är MINA läsare. Och inte en enda är köpt. Som sagt, att ljuga om sin statistik och köpa följare, det är samma sak som att du skulle serveras en korv med bröd på en restaurang där du beställt och betalat för en lyxmiddag. Skulle du acceptera det? För dig som företagare (eller influenser) kommer det en perfekt dag för dig den 31 mars! Klicka på bilden för att komma rätt.