Har du varit med om det på jobbet, att en kollega pratar skit om en annan kollega? Det finns det bra sätt för dig att slippa bli en soptunna och ta emot skiten. Kolla denna konversation som är ett typiskt exempel. - Alltså, Olle, han kommer ALLTID försent. Inte för att jag bryr mig men.. - Jaha, vad ska jag göra med den informationen? Vill du att jag pratat med Olle? - Nä, jag ville bara berätta så att du vet. - Så du mår bättre att av slänga ur dig det på mig istället för på Olle som faktiskt gör fel? - Nä men... jag ville bara berätta, men du får inte säga något till honom. Jag vill liksom inte snacka skit och det blir så dålig stämning på jobbet då. - Okej, då har jag hört detta om Olle och får inte göra något åt det och du har fortfarande kvar ditt problem. Vad ska du då göra? - Vet inte.. Äsch jag struntar i vilket. Ungefär så.. Problemet kvarstår med Olle som kommer försent och hon som stör sig har kvar problemet och irritationen. Jag sitter inne med information om ett problem som jag inte kan göra något åt. Det är som att den som pratar illa om Olle har en apa på sin axel och dumpar över den på mig och tycker att det är ok. Bara hon slipper bära runt på den. Jag vill inte bli behandlad som en soptunna för skitsnack. Varför ska jag ta andras skit och förpesta min arbetsmiljö? Och vad säger dom om mig när jag inte är där? Prata MED varandra istället för OM Acceptera inte att dina arbetskamrater pratar skit till dig om dina arbetskamrater. Genom att nicka och sitta och lyssna innebär faktiskt att du är delaktig. Markera att det inte är okej, säg ifrån. Vi är faktiskt våra arbetskamraters arbetsmiljö men även vår egen. Jag har världens bästa arbete och arbetskamrater. Här pratar vi inte skit!