Det stora matbordet hemma hos familjen i Veberöd utgör basen i Malin Svantessons liv och bloggande. Här pluggar hon sin kurs i Human Resources, här umgås hon med familjen och sköter sin blogg. ”Bloggen är också som ett litet barn som man ska ta hand om” säger hon. Foto: Erika Oldberg Bloggaren med matbordet som bas Erika Oldberg Tipsa en vän Skriv ut Kommentera Dela LUND. Malin Svantesson startade sin blogg för att nyfödda dottern Miras släktingar uppåt landet skulle kunna följa henne. Sedan blev det en viktblogg och idag är det en blogg om vardagslivet som deltidsarbetande, heltidsstuderande och deltidsbloggande trebarnsmamma. När dottern smetade ner hela ansiktet och toaletten med läppstift var Malin Svantessons första reaktion till sambon: ”Har du tagit bild till bloggen?”. Hennes läsare har myntat uttrycket ”att göra en Fnula” - att hamna i trubbel. Som när Malin Svantesson opererade ögonen och av misstag fick fel lins inopererad i fel öga. Ett typiskt Fnulan-inlägg innehåller en bild, det är kort och det är alltid en rolig knorr. - Om det inte är roligt så skriver jag att det är ett ”tråkinlägg”, säger Malin Svantesson och skrattar. Bekräftelsen är betalningen Hon ser det som att hon underhåller sina läsare med anekdoter och tips ur vardagen. Som tipset om compact living - häng tvätten på tork i takkronan. Malin tjänar inga pengar på sin blogg, men får tillbaka i bekräftelse från läsarna. Hon får många kommentarer på sin sida, mellan 30 till 100 kommentarer på ett inlägg. Hon startade bloggen när yngsta dottern Mira var nyfödd för två år sedan. Då för att dotterns släkt i Norrköping skulle kunna följa hennes utveckling. Sedan blev bloggen en viktblogg, och idag handlar den om hela familjens liv. Sonen på 12 år och dottern på 17 år är stolta över sin mammas bloggande, inte minst när hennes läsare nominerade henne till Blogawards. Katastrofen uppmärksammades Malin är väldigt mån om att inte skriva alltför utlämnande om familjen - det har hon tänkt jättemycket på och hon gör därför mest positiva inlägg. Förutom när det gäller charterresan med Ving som blev ett helvete för familjen och nu är ett ärende hos Konsumentverket. När en reporter läste hennes blogg om resekatastrofen hamnade historien i slutet av september i många medier och plötsligt ökade antalet unika besökare per dag från 500 till 3 000. - Där ser man vilket medialt genomslag bloggandet kan ha, säger Malin Svantesson. Läs mer: http://lund.lokaltidningen.se/bloggaren-med-matbordet-som-bas-/20111031/artikler/711029696/#ixzz1cZSF0tWj